Maastricht University

Hoe ziet de operatiekamer van de toekomst eruit? Dat was het thema van de bijeenkomst tijdens het Weekend van de Wetenschap bij de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences van de Universiteit Maastricht.

Binnenkort is het mogelijk dat de chirurg terwijl hij opereert al weet of hij voldoende weefsel heeft weggesneden om een tumor (en eventuele afwijkende cellen in het weefsel eromheen) te verwijderen. Nu krijgt de patiënt pas een paar weken na een operatie te horen of de snijvlakken ‘schoon’ waren en de tumor succesvol is verwijderd. Fysicus Ron Heeren ontwikkelt aan de Universiteit Maastricht innovatieve technieken die de moleculaire structuur van bijvoorbeeld tumorweefsels zeer precies en al tijdens de operatie in kaart kunnen brengen. Hij doet dit op basis van moleculaire beeldvormingstechnieken zoals massaspectrometrie.

Naast de presentatie door Ron Heeren kregen de deelnemers een rondleiding in de labaratoria van M4I; the Maastricht MultiModal Molecular Imaging

Institute waar Ron Heeren met zijn groep werkt aan deze techniek. Joost Lumens, universitair docent Biomedische Technologie, School for Cardio-vascular Diseases presenteerde zijn onderzoek naar patiënt-specifieke computersimulaties van het hart. PS-Medtech demonstreerde het gebruik van 3D imagingtechnieken in de operatiekamer van de toekomst.

Meer weten?

De digitale operatiekamer van de toekomst

Opening academisch jaar

"Open ‘learning spaces’ gaan het licht zien, waar onderzoekers en studenten continu samen kunnen werken"

Terugblik opening academisch jaar 2016 - 2017
Universiteit Maastricht

Tijdens de officiële opening van het academisch jaar presenteerde de Universiteit Maastricht het Strategisch Programma 2017 - 2021 ‘Community at the CORE’. CORE staat voor Collaborative Open Research Education. Met het nieuwe programma borduurt de universiteit voort op de interdisciplinaire benadering die het hart vormt van het onderwijs en onderzoek aan de Universiteit Maastricht. Hierbij wordt onder andere gebruik gemaakt van nieuwe digitale technologieën om de kwaliteit van onderzoek en onderwijs verder te verhogen: “Open ‘learning spaces’ gaan het licht zien, waar onderzoekers en studenten continu samen kunnen werken. Ons Probleemgestuurd Onderwijs zal verder worden ontwikkeld, bijvoorbeeld door digitale technologieën toe te voegen.”

MEER WETEN OVER DE OPENING
ACADEMISCH JAAR. KLIK HIER.

Digitale Samenleving: van ambitie naar aanpak

Nederland en zijn universiteiten koploper in mensgerichte informatietechnologie