Print
 
 

Internationale rankings universiteiten

 

Nederland is een van de weinige landen waarvan vrijwel alle universiteiten in de internationale rankings voorkomen. De meeste rankings leggen de nadruk op onderzoek. Een aantal rankings verwerkt echter ook onderwijsprestaties (bijvoorbeeld de QS Ranking), of zijn gebaseerd op reputatie (bijvoorbeeld bij THE World Reputation Ranking).


Deze pagina geeft een overzicht van de prestaties van Nederlandse universiteiten in bepaalde rankings en van de positie van Nederland in het algemeen. Dit gebeurt aan de hand van de vier wereldwijd meest gebruikte rankings: 


•    de 'Academic Ranking of World Universities' (ARWU)
•    de 'Times Higher Education (THE) World Ranking en Reputation Ranking
•    de 'QS World University Rankings'
•    de 'Leiden Ranking'; impact en samenwerking


In het keuzemenu rechts vindt u een korte per analyse per ranking.
 

 

 

Nederlandse universiteiten behoren tot wereldtop
Nederlandse universiteiten behoren tot de beste twee procent van de wereld1.  Als land scoort Nederland om die reden ook goed in rankings. In zowel de ARWU als de THE World Ranking staat Nederland in de top 10.

 

 

 

Deze positionering is uitzonderlijk omdat de inrichting van het Nederlandse hoger onderwijs een aantal aspecten kent dat een hoge notering (top 50) belet. Hoog genoteerde universiteiten laten slechts de beste studenten in beperkte aantallen toe tot hun programma, en verzorgen veelal alleen onderwijs in de masterfase. Ook beschikken zij over omvangrijke financiële middelen. Ter illustratie: het eigen vermogen van bijvoorbeeld Harvard University is vele male groter dan het budget van de Nederlandse universiteiten samen.


Nederlandse universiteiten hebben een andere uitgangspositie dan de universiteiten in de absolute top. In tegenstelling tot veel universiteiten uit de top 50, zijn het publieke instellingen die allemaal dezelfde maatschappelijke opdracht uitvoeren en daarvoor op dezelfde gronden worden gefinancierd. Nederlandse universiteiten leiden grote aantallen studenten op, zowel in de bachelor- als de masterfase, en richten zich op een breed spectrum aan onderzoeksonderwerpen. 

 

Gezien de maatschappelijke taak van Nederlandse universiteiten en de behoudende financiering van onderwijs en onderzoek, leveren de universiteiten een excellente prestatie.

Kanttekeningen bij rankings
Het is belangrijk zich te realiseren welke aspecten een ranking gebruikt om tot een bepaalde volgorde van universiteiten te komen. Elke ranking geeft slechts een beperkt beeld van de werkelijkheid. Een recente rapportage van de European Association of Universities (EUA) benadrukt dat rankings de focus leggen op de onderzoekstaken van een universiteit. Onderwijsaspecten zijn daardoor vaak onderbelicht. Ook zou er niet voldoende recht gedaan worden aan onderzoek op het gebied van de kunsten, geesteswetenschappen en sociale wetenschappen. Het rapport accentueert dat een veelgebruikte indicator, publicaties, duidelijke gebreken heeft, maar prijst het feit dat veel instanties die rankings uitbrengen er beter in zijn geworden om deze gebreken naar buiten te brengen.
Aanvullende informatie over rankings:
-    Het rapport Global University Rankings and their Impact afkomstig van de European Association of Universities (2013).
-    Voor het uitvoeren van een deugdelijke ranking zijn door een mondiale expertgroep de 'Berlin Principles on Ranking of Higher Education Institutions' (pdf) opgesteld. 

 

 

 

1Volgens het rapport Global University Rankings and their Impact (2013) van de European Association of Universities zijn er ruim 17,000 universiteiten wereldwijd. Om bij de beste 2% te horen moet een universiteit bij de top 340 horen. Alle Nederlandse universiteiten, met uitzondering van de Open Universiteit, voldoen hieraan.